Guban este brandul cel mai faimos dintre toate brandurile de încălțăminte românească. A apărut în 1937, datorită lui Blaziu Guban, un chimist care inventase o cremă de ghete la fostul lui loc de muncă, de la fabrica Filt. Abil om de marketing, Guban și-a comandat cutii personalizate de cremă la fabrica Mercher și a diseminat mesajul că acea cremă de ghete dubla durata de viață a pantofilor. Ulterior, Blaziu Guban trece la ceară și adezivi pentru încălțăminte. Este una din puținele firme care n-au fost naționalizate de comuniști, pentru ca Guban a donat-o statului român în 1952 cu condiția să rămână director pe viață, iar numele fabricii este schimbat în Bela Breiner. Din 1959 începe aici producția de pantofi. În 1963 numele fabricii devine Fabrica de Incaltaminte si Mase Plastice Victoria, brandul Guban fiind însă păstrat pentru incălțăminte. Din 1970 Guban produce încălțăminte în sistem industrial și incepe să exporte masiv, pantofii ajungând inclusiv în picioarele actriței Sophiei Loren și al președintelui SUA, Harry Truman. În 1978, la conducerea fabricii trece Tiberiu Guban, fiul fondatorului. La Revoluție, fabrica avea 3.000 de angajați și făcea și candelabre și mobilier, dar cu anii s-a renunțat la producția de mobilier, candelabre, la crema de pantofi și la încălțămintea pentru bărbați, singura care a rezistat fiind producția de pantofi de damă. Guban Timișoara a fost privatizată în anul 1995, prin metoda MEBO, ajungând în proprietatea angajaților. În 2010, noii acționari au vândut terenul și clădirile pentru 40 de milioane de euro. Brandul există și azi ca „Arta Guban”, iar pantofii se vând cu prețuri de sub 100 de euro.
Despre noi
Deși istoria este cea mai frumoasă dintre științe, nu mai interesează pe aproape nimeni din generația -35 de ani. E vina noastră, a generației +35. Am predat-o prost la școală, am scos-o din filme și din emisiuni tv și n-am povestit-o cu talent celor mici pentru că, de multe ori, nici noi nu i-am știut forma corectă. Așa am ajuns în punctul în care nu mai interesează pe nimeni cine au fost Ferdinand I, Carol Davila sau Henri Coandă. Așa că ne-am propus să reinventăm predarea istoriei. Vom folosi brandurile ca să-i facem cunoscuți pe marii oameni din trecut. Așa că te rugăm să te gândești la Muzeul Brandurilor ca la o carte de istorie interesantă. Poți vedea doar istoria acelui domeniu care te interesează sau a acelei localități în care trăiești, primind acces la conținut nedigitalizat până acum în proporție de 99%. Conținutul muzeului este împărțit în săli și expoziții. În săli vei găsi branduri românești sau care au existat în România, grupate după domeniul de activitate. În expoziții vei vedea legături neștiute dintre anumite branduri, epoci și localități. Have fun.
Sprijină Muzeul Brandurilor
Dacă îți place demersul nostru și vrei să ne ajuți, o poți face în două feluri:
1. Cu bani. Poți deveni sponsorul unei săli sau al unei expoziții care te interesează. MRS Residence, Agrivi România, Zimbria și Office Dent au făcut-o deja.
2. Cu informații. Procesăm cantități enorme de tipărituri vechi, din care extragem informațiile necesare, dar tot ne lipsesc piese din acest puzzle imens care este istoria brandurilor din România. Așa că dacă ai, prin pod sau pe la bunici, cărți, ziare, reviste, fotografii, documente, scrisori, afișe, mape, pliante, ambalaje etc, care nu-ți folosesc la nimic, află că nouă ne-ar fi de un real folos. Trimite-ni-le.
info: [email protected] / 0746313552
Fondatori
Muzeul Brandurilor este sustinut de: AFI Ploiești / Conpet / MRS Residence / Officedent / Rosal / Zimbria. Fondatorul muzeului: Bogdan Stoica. Parteneri logistici: Asociația Alexandra's, Kolectionarul.ro. Design și programare: Mircea Draghici. Foști parteneri: Alpaccess, FRR Design, Hotel Iaki, Pluto Advertising, Muzeul de Istorie și Arheologie Prahova.